Darmowa dostawa od 80,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Czy kawa jest zdrowa? 4 powody, dla których warto ją pić

2022-06-10
Czy kawa jest zdrowa? 4 powody, dla których warto ją pić

Kawa nie tylko pobudza, ale także wspiera nasze zdrowie!

Kawa ziarnista doceniana przez wielu smakoszy, oprócz walorów smakowych nieść może korzyści zdrowotne dla organizmu. Kawa traktowana jako niezdrowa używka to dietetyczny mit, który najnowsza nauka obaliła. Kawa zawiera bowiem prozdrowotne antyoksydanty, dzięki którym zmniejsza ryzyko wielu chorób. Picie kawy zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę (typu II) czy Parkinsona oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca i raka wątroby.

Nie należy obawiać się picia kawy, wypicie 3-4 filiżanek kawy dziennie niesie za sobą korzyści dla zdrowia. Dotyczy to zarówno kawy zawierającej kofeinę jak i kawy bezkofeinowej oraz kawy rozpuszczalnej.

Kawa rozpuszczalna to nie „sama chemia”, a równie zdrowy produkt

Kawa rozpuszczalna dorobiła się niesłusznie złej prasy, gdy w rzeczywistości może być cennym produktem w diecie. Podobnie jak kawy ziarniste, kawa rozpuszczalna jest źródłem wielu antyoksydantów i nie należy się jej obawiać. Ziarna kawy zostają poddane procesowi liofilizacji lub aglomeryzacji, dzięki czemu zyskujemy produkt, który umożliwia natychmiastowe przyrządzenie kawy.

Kawa dostarcza magnezu, a nie go wypłukuje

Wiele osób ogranicza picie kawy ze względu na obawy o swoje zdrowie oraz wypłukiwanie magnezu z organizmu. Nie ma się czego obawiać! Paradoksalnie, napar kawowy wcale nie wypłukuje magnezu, a wręcz może go dostarczać. Ziarna kawy są źródłem magnezu, a jego ilość zależy od sposobu parzenia. Najwięcej magnezu znajdziemy w kawie z aeropressu, a najmniej we french pressie. Dwie filiżanki kawy mogą dostarczyć nawet 10% dziennej dawki magnezu!

Kawa mrożona jest dobrym napojem na lato

Wraz z nadchodzącymi upałami znaleźć można coraz więcej przepisów na mrożoną kawę lub kawę z cytryną. Nic nie zastąpi wody, ale warto pić kawę również latem. Mrożone kawy będą dobrym wyborem w upalne dni – nawadniają i gaszą pragnienie, a dodatkowo dostarczają wielu zdrowych przeciwutleniaczy.

Kawa nie odwadnia organizmu

Przy regularnym piciu kawy nie odwadnia ona naszego organizmu, dlatego bez obaw można sięgać po kawę mrożoną! Najlepsza kawa ziarnista Arabica pozwoli uzyskać pyszny aromat kawy, który następnie zgodnie z preferencjami każdy może przyrządzić według ulubionego przepisu na kawę mrożoną. W roli dodatków świetnie sprawdzi się mleko, napój roślinny, tonic, cytrusy lub po prostu lód.

Kawa z cytryną na odchudzanie

Niektóre osoby pragnące schudnąć piją kawę z cytryną, aby wspomóc utratę nadmiernych kilogramów. Mimo że, kawa z cytryną jest zdrowym połączeniem, nie ma ono wpływu na utratę masy ciała. Chudnięcie jest wynikiem odpowiednio dobranej kaloryczności diety oraz aktywności fizycznej i picie rano kawy z cytryną nie sprawi, że schudniemy. Połączenie kawy z sokiem z cytryny nie zmniejszy magicznie ilości tkanki tłuszczowej, jednak wkomponowanie tych składników do diety jest jak najbardziej zdrowym wyborem. Ponadto goryczka kawy bardzo dobrze łączy się z kwaśną cytryną, więc ta mieszanka może być ciekawą odmianą od tradycyjnej kawy.

Regularne picie kawy – dlaczego warto?

Kawa ziarnista dzięki zawartej w niej kofeinie poprawia funkcjonowanie organizmu. Zwiększa koncentrację, refleks i wytrzymałość organizmu. Kofeina zawarta w ziarnach kawy poprawia wydajność fizyczną i psychiczną organizmu, wspiera pamięć i znosi uczucie zmęczenia. Ale spożywanie i kawy bezkofeinowej może przynieść korzyści. Kawa dostarcza bowiem licznych antyoksydantów, które mają działanie przeciwzapalne, a więc pozytywnie wpływają na cały organizm zmniejszając stan zapalny.

Niezależnie jaka kawa jest Twoją ulubioną – czarna kawa ziarnista Arabica, Robusta czy kawa bezkofeinowa, kawa z mlekiem, kawa mrożona czy gorąca – warto włączyć do swojej codziennej diety kilka filiżanek tego naparu. Na zdrowie! Jeśli zależy Ci na pysznej i aromatycznej kawie oraz na dobrostanie planety, to warto sięgnąć po wysokiej jakości kawę z upraw ekologicznych, np. kawę ziarnistą Arabica 100% dostępną tutaj: https://cutt.ly/JJGVBOE.

Bibliografia:

  1. Jane V. Higdon & Balz Frei (2006) Coffee and Health: A Review of Recent Human Research, Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 46:2, 101-123, DOI: 1080/10408390500400009
  2. Gorjanović S, Komes D, Laličić-Petronijević J, et al. Antioxidant efficiency of polyphenols from coffee and coffee substitutes-electrochemical versus spectrophotometric approach. J Food Sci Technol. 2017;54(8):2324-2331. doi:10.1007/s13197-017-2672-y
  3. Janda K, Jakubczyk K, Baranowska-Bosiacka I, et al. Mineral Composition and Antioxidant Potential of Coffee Beverages Depending on the Brewing Method.  2020;9(2):121. Published 2020 Jan 23. doi:10.3390/foods9020121
  4. Jeszka-Skowron, M., Sentkowska, A., Pyrzyńska, K. et al. Chlorogenic acids, caffeine content and antioxidant properties of green coffee extracts: influence of green coffee bean preparation. Eur Food Res Technol 242,1403–1409 (2016).
  5. Angeloni, G., Guerrini, L., Masella, P., Bellumori, M., Daluiso, S., Parenti, A., & Innocenti, M. (2019). What kind of coffee do you drink? An investigation on effects of eight different extraction methods. Food research international (Ottawa, Ont.), 116, 1327–1335.
  6. Leszczyńska T, Pisulewski P.M. (2004) Wpływ wybranych składników żywności na aktywność psychofizyczną człowieka, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2004, 1 (38), 12 – 24
Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2022

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixel